søndag 9. april 2017

Ordfryd fyller fem!

Det hele startet i påskeferien for fem år siden. Vi hadde spilt Scrabble (mitt favorittbrettspill) i familien, og brikkene lå fortsatt strødd utover stuebordet. Jeg satt igjen og puslet med brikkene, og plutselig stod det der:



Ordfryd! Er det et ord? Ordboka gav meg dessverre et nei. Jeg googlet det, og fikk noen spredte treff. Derfor bestemte jeg meg for at ordfryd skal inn i ordboka, om jeg så må innføre det selv! Med dette (hårete) målet begynte jeg å skrive denne bloggen; 90 % fordi jeg synes språk og etymologi er fantastisk gøy, og 10 % med en (delvis) skjult agenda: å få ordfryd inn i ordbøkene.

Fem år, 225 innlegg, og rundt 116 000 sidevisninger senere, har jeg nesten glemt min skjulte agenda. Jeg har fortsatt et håp om at plassen mellom "ordforråd" og "ordfører" i ordboka ikke skal bli stående tom, men jeg kommer til å fortsette å skrive uansett!

Tusen hjertelig takk til alle lesere, både trofaste og sporadiske, og til alle som har kommet med innspill og forslag. Fortsett med det!

--

PS: Hvis ordfryd skulle blitt et ord i ordboka, ville jeg foreslått følgende definisjon:

ord|fryd m1 
inderlig glede over språklig finesse i en bok eller tekst



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar