søndag 8. november 2015

Molefonken

Du ser litt molefonken ut. Du har kanskje hørt det brukt, og forhåpentligvis tar du det selv i din munn fra tid til annen. Et skjønt og merkverdig ord, som ikke ligner på så mye annet. En ensom skatt.

Å være molefonken kan lignes med å være nedstemt, trist eller slukøret. En norsk-engelsk ordbok gir ordene crestfallen og dejected. Men hva med ordets opphav?

Jeg vet ikke! Av og til må (hobby)etymologen i meg innrømme fallitt. Ordet har en viss likhet til svensk moloken, men det forblir vage antagelser. Det er rett og slett uvisst hvor ordet kommer fra. Det er tydeligvis noen ting i dette livet vi aldri får svar på.

(PS: Om noen skulle ane noe om opphavet til dette ordet, kommentér!, og lys opp en skuffet ordbloggers molefonkne sinn.)

5 kommentarer:

  1. Norsk ordbok (Guttus) sier "har vært forklart som forvanskning av lat. male (rebus suis) functus etter å ha vært uheldig (i sin gjerning)"

    Litt finere, men fullstendig sugd fra eget bryst, er jo om det kommer av moll (tonearten) og funken (gnistre på tysk). Mollgnist! Det blir min forklaring fra nå! Sjekk for øvrig www.klisjeer.no Tror det "er i din gate".

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Takk for kommentar og bloggtips!
      Jeg er ikke overbevist av Guttu, men din antagelse er den mest inspirerende jeg har sett til nå. "Mollgnist" er i seg selv et vakkert ord.

      Slett
    2. Jeg lar meg overbevise av male functus, men liker mollgnist godt (selv om det synes uriktig som etymologi).

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Molefonken ≈ Malfunction... Så kanskje det egentlig er et låneord fra Engelsk? Fins det noe info om første gangs bruk?

    SvarSlett