fredag 14. november 2014

Forsmedelig

forsmedelig
nedverdigende, skjendig, skammelig

--

Nei, hele systemet er aldeles forsmedelig, mener nå jeg! Samtalen fryser i hodet mitt. Jeg sperrer mine audiovisuelle språkøyne opp. Forsmedelig. For et ord! Og min neste tanke er: har dette noe med smeden å gjøre? Og, i så fall, hva har han gjort for å fortjene dette ryktet?

Ordet er beslektet med verbet smede (jfr. smedeskrift og smededikt), som betyr å håne eller fornærme. Dette er vårt gamle, danske ord for å smi. Norsk ordbok opplyser at forsmedelig har sin betydning fra tysk. Det vises antageligvis hen til uttrykket eine Lüge schmieden, å "smi en løgn". Noe forsmedelig er altså noe oppfunnet, "smidd" eller løgnaktig. Og ordene smi og smed kan brukes billedlig også på norsk, om en som lager eller finner opp noe: renkesmed, ryktesmed, reglesmed.

Til slutt vil jeg tilbake til settingen der jeg hørte ordet. Jeg kan røpe at personen jeg snakket med var født før 1940. Jeg kan røpe at vi snakket om eldreomsorg. Og jeg kan røpe at jeg vil forsøke å flette forsmedelig inn i mitt snakk minst én gang den neste uken, og vente i spenning på reaksjoner.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det har vært i utkastfasen lenge, så takk for et påskudd til å fullføre!

      http://ordfryd.blogspot.no/2016/02/renkesmed.html

      Slett